Herken jij als leerkracht dat…
♦ je steeds te maken hebt met hetzelfde gedrag van die ene leerling?
♦ je voelt dat er iets speelt in jouw groep, maar je je vinger er niet op kunt leggen?
♦ leerlingen in jouw groep zich onveilig voelen?
♦ de leerresultaten niet optimaal zijn, terwijl je weet dat er meer uit te halen is?
Vaak is er meer aan de hand dan wat je op het eerste gezicht ziet. Samen kunnen we onderzoeken wat zich op de onderlaag afspeelt. Is iedereen wel echt veilig in jouw klas? Wanneer leerlingen zich veilig voelen, verbeteren de leerresultaten en de groepsdynamiek.
Als voormalig leerkracht en nu holistisch kindertherapeut breng ik een unieke benadering naar het onderwijs: systemisch werken. Deze methode biedt een dieper inzicht in wat er achter het gedrag van leerlingen speelt door te kijken naar de onderliggende dynamieken.
Systemisch werken in het onderwijs
Als ervaren leerkracht en holistisch (kinder)therapeut breng ik een unieke benadering naar het onderwijs: systemisch werken. Mijn achtergrond in het onderwijs heeft me geleerd dat gedrag vaak niet los staat van de bredere context waarin het zich afspeelt. Systemisch werken biedt een diepgaande kijk op wat er achter het gedrag van leerlingen speelt door de onderliggende dynamieken te onderzoeken.
Bij systemisch werken onderzoeken we de ‘onderlaag’ van gedragingen en problemen. Dit betekent dat we niet alleen kijken naar wat er zichtbaar is, maar ook naar de onderliggende patronen en relaties die het gedrag beïnvloeden. Dit kan op verschillende niveaus:
Relatie tussen leerkracht en leerling
Wanneer er problemen spelen in de relatie tussen leraar en leerling, kan systemisch werken helpen om te begrijpen wat hier aan ten grondslag ligt. We onderzoeken hoe de interacties en de onderlinge dynamiek bijdragen aan de huidige situatie en werken aan het herstellen van een gezonde relatie.
De dynamiek in de groep
Systemisch werken stelt ons ook in staat om de dynamiek binnen een klasgroep te analyseren. Wat speelt er systemisch op de onderlaag van de groepsdynamiek? Hoe beïnvloeden de interacties tussen leerlingen en hun onderlinge relaties het gedrag en de leeromgeving? Door deze vraagstukken te verkennen, kunnen we gericht werken aan het verbeteren van de groepssfeer en het leerklimaat.
Mijn aanpak is gericht op het vinden van de kern van de problemen en het herstellen van evenwicht op een dieper niveau. Door systemisch te werken, helpen we niet alleen om gedragsproblemen op te lossen, maar ook om een positieve en ondersteunende leeromgeving te creëren waarin zowel leerlingen als leraren zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Heeft u vragen of wilt u meer weten over hoe systemisch werken in uw onderwijspraktijk kan worden toegepast?
Neem contact op en ontdek hoe wij samen kunnen werken aan een effectievere en harmonieuze leeromgeving.
Relaties in beeld
D.m.v. individuele opstellingen of opstellingen in kleine groepjes, brengen we de relatie leerkracht-leerling, leerling-leerling in beeld en komen we erachter wat zich op de onderlaag afspeelt.
Gratis kennismakingsgesprek
(30 min)
3x Individuele opstelling
leerkracht / leerling / klein groepje leerlingen
(60 tot 90 min)Tussendoor whatsapp / mail / bel contact
Nabespreking / evaluatie
(30 min)
€895,-*
Groep in beeld
D.m.v. groepsopstellingen brengen we jouw groep in beeld en komen we erachter wat zich op de onderlaag afspeelt. Thema’s als onveiligheid, wantrouwen en onzekerheid kunnen aan de oppervlakte komen.
Gratis kennismakingsgesprek
(30 min)2x Observatie in de groep
(30 tot 45 min)3x Groepsopstelling
(60 tot 90 min)Tussendoor whatsapp / mail / bel contact
Nabespreking / evaluatie leerkracht
(30 min)
€1.050,-*
* Alle bedragen zijn exclusief 21% btw.
* Alle bedragen zijn exclusief reiskosten; reiskosten worden berekend vanaf 30 minuten reistijd, met een tarief van €25 per extra halfuur.
* Het is ook mogelijk om een traject op maat te maken. Neem hierover contact met mij op.